Szkolenie PFRON w księgowości i sprawozdawczości budżetowej jednostek realizujących zadania finansowane z PFRON.
Ujęcie programów i zadań finansowanych z funduszu w budżecie JST oraz ujęcie pozabudżetowe - najczęstsze błędy. Analiza obu rozwiązań i wskazanie prawidłowej metody.
Szkolenie ON-LINE to wygodna forma szkolenia - wystarczy dostęp do urządzenia z internetem (komputer, tablet, telefon), słuchawki lub głośniki i ulubiony fotel.
Szkolenie realizowane jest w formule webinaru, w kameralnej grupie uczestników.
Bierzesz udział w pełnowartościowym szkoleniu - Trener prowadzi zajęcia "na żywo" - widzisz go i słyszysz.
Pokaz prezentacji, ankiet i ćwiczeń widzisz na ekranie swojego komputera w czasie rzeczywistym.
Podczas szkolenia można zadawać pytania na czacie, na które Trener odpowiada na wizji w trakcie zajęć.
Otrzymujesz materiały szkoleniowe oraz zaświadczenie ukończenia szkolenia.
Szkolenie dla jednostek samorządu terytorialnego, ich urzędów oraz innych jednostek bezpośrednio realizujących zadania finansowane z PFRON, w tym DPS, WTZ, PCPR, ROPS.
Celem szkolenia jest podniesienie kwalifikacji w jednostkach samorządu terytorialnego w zakresie programów i zadań finansowanych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) oraz prawidłowego ich ujęcia w budżecie (lub poza budżetem) jednostki samorządu terytorialnego, a także w księgowości i sprawozdawczości budżetowej i finansowej jednostek bezpośrednio realizujących zadania finansowane z PFRON w roku 2025.
Program szkolenia:
1. Czym jest państwowy fundusz celowy Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych - zasady funkcjonowania państwowych funduszy celowych w świetle przepisów ustawy o finansach publicznych i specyfika PFRON w odniesieniu do pozostałych państwowych funduszy celowych.
2. Zasady funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego i ich jednostek organizacyjnych bezpośrednio realizujących zadania i programy finansowane z PFRON – budżet jako podstawa działalności gminy, powiatu, województwa.
3. Programy i zadania finansowane ze środków PFRON oraz ich ujęcie w planach finansowych i w księgowości gmin, powiatów, województw – umowy, zwroty i refundacje wydatków a dotacje i środki na realizację programu i zadania przekazywane w formie algorytmu.
4. Dwie ustawowe formy finansowania zadań jednostek samorządu terytorialnego z państwowych funduszy celowych - zakres zastosowania paragrafu 217, 244, 626, 635 do prawidłowego ujęcia środków PFRON w budżetach jednostek samorządu terytorialnego.
5. Czy środki z algorytmu na realizację programów i zadań finansowanych z PFRON są środkami pozabudżetowymi?
6. Czy jedynie środkami budżetowymi są środki na koszty obsługi?
7. Czy Prezes PFRON i minister nadzorujący zapomnieli o art. 127 ustęp 2 pkt 3 ustawy o finansach publicznych?
Co to są przelewy redystrybucyjne?
Czy Starosta lub Marszałek może być uznany za dysponenta PRFON? - jakie błędy od lat popełnia PFRON na swoim planie finansowym w zakresie środków przekazywanych algorytmem, w tym na koszty obsługi dla DPS, WTZ, PCPR, ROPS.
8. Na jakim paragrafie ująć środki funduszu w budżecie jednostki samorządu terytorialnego?
Czy może stosować jednak ujęcie pozabudżetowe? – analiza obu rozwiązań i wskazanie prawidłowej metody.
9. Jak zaksięgować w księgach urzędu lub jednostki środki na finansowanie programów i zadań finansowanych z PFRON w ujęciu pozabudżetowym – konta 840, 760 i 139, czy konta 853 i 136 (135), a może konta 240 i 139?
10. Jak zaksięgować w księgach organu, urzędu, jednostki środki na finansowanie programów i zadań finansowanych z PFRON jako dochody i wydatki budżetowe – schematy księgowań na organie budżetowym, w urzędzie i w jednostce.
11. Sprawozdawczość budżetowa i finansowa w zakresie programów i zadań finansowanych z PFRON w świetle nowego rozporządzenia Ministra Finansów z 29 stycznia 2025 w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. 2025 poz.133).
12. Odpowiedzi na pytania.
Warunki uczestnictwa:
Płatności należy dokonać na trzy dni przed terminem szkolenia na konto:
mBank 90 1140 2017 0000 4102 0433 7598
W temacie przelewu prosimy o wpisanie daty i tematu szkolenia.
Na podstawie dokonanej płatności wysyłamy Państwu na podany w zgłoszeniu adres e-mailowy WYGENEROWANY INDYWIDUALNIE DLA KAŻDEGO UCZESTNIKA LINK DOSTĘPOWY.
Licencja i indywidualnie wygenerowany link aktywacyjny obejmuje dostęp do szkolenia tylko i wyłącznie dla jednej osoby.
Jeżeli chcecie Państwo udostępnić szkolenie większej liczbie osób - należy wykupić dodatkowe linki aktywacyjne.
Firma CRZ SENEKA zastrzega sobie prawo do weryfikacji ilości uczestników z wykupionym, indywidualnym dostępem do szkolenia w trakcie jego trwania.
Uczestnicy otrzymują imienne zaświadczenie ukończenia szkolenia, które wysyłamy w formie elektronicznej.
Rezygnacja z udziału powinna nastąpić w formie pisemnej (e-mail) najpóźniej na 3 dni robocze przed szkoleniem.
Rezygnacja w późniejszym terminie wiąże się z koniecznością pokrycia 100% kosztów. Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z dokonania opłaty.
Rezygnacja telefoniczna nie jest respektowana.
Link dostępowy do naszego webinarium aktywuje się na godzinę przed rozpoczęciem szkolenia.
Jeśli wystąpią problemy z zalogowaniem się, być może komputer ma zablokowany dostęp do stron i serwisów, które nie odpowiadają indywidualnym wymaganiom korporacyjnym. W takim przypadku zalecamy kontakt z administratorem systemu.
W przypadku zakłóceń, już po zalogowaniu, w odbiorze dźwięku/obrazu, prosimy o wylogowanie i ponowne zalogowanie się lub wyłączenie i włączenie komputera..
Wymagany sprzęt niezbędny do odbioru szkoleń ON-LINE:
Komputer, tablet, smartfon z dostępem do internetu (nie polecamy Wi-Fi), włączony głośnik w komputerze lub słuchawki.
Możecie Państwo przetestować prędkość internetu : https://www.speedtest.pl/
Prosimy o wcześniejsze przetestowanie połączenia z wirtualnym pokojem https://embed.archiebot.com/connection-tester
Nasze szkolenia i konferencje z możliwością dofinansowania z Krajowego Funduszu Szkoleniowego oraz w ramach Bazy Usług Rozwojowych:
KFS - aby uzyskać dofinansowanie na wybrane szkolenie pracodawca musi złożyć wniosek w Powiatowym Urzędzie Pracy odpowiednim dla miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, zgodnie z terminami naboru określonymi przez PUP.
Istnieje możliwość dofinansowania od 80% (dla przedsiębiorstw małych i średnich) do 100% (dla mikro firm). Wzór wniosku powinien być dostępny do pobrania na stronie wybranego PUP-u.
Szczegóły na stronie: https://www.gov.pl/web/rodzina/kfs-2025
BUR -to dofinansowanie ze środków UE na kształcenie, skierowane do mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Aby uzyskać dofinansowanie należy zgłosić się do wybranego operatora działającego w danym województwie oraz złożyć u niego wniosek o dofinansowanie szkolenia, które jest zarejestrowane w Bazie.
Szczegóły oraz wykaz operatorów obsługujących dofinansowanie w poszczególnych województwach na stronie: https://serwis-uslugirozwojowe.parp.gov.pl
Dla zapewnienia Państwu najwyższej jakości przekazywanych informacji zastrzegamy sobie prawo do aktualizacji programu, wynikającej tylko i wyłącznie ze zmian w przepisach wprowadzanych przez ustawodawcę.
Aktualizacje programów będą się odbywać natychmiast po pojawieniu się zmian prawnych.
Dokładamy wszelkich starań i spełniamy wszystkie wymogi techniczne ze swojej strony, aby zapewnić Państwu odbiór szkolenia na wymaganym poziomie.
Nie ponosimy odpowiedzialności za zakłócenia wynikające z obciążenia sieci i problemów techniczno-sprzętowych po stronie uczestnika.
Treść szkolenia oraz materiały autorskie objęte są prawami autorskimi.
Firma CRZ SENEKA oraz współpracujący z nami Trenerzy nie wyrażają zgody na jakąkolwiek formę utrwalania, powielania, rozpowszechniania, udostępniania osobom nieuprawnionym, a także nagrywania szkolenia oraz materiałów szkoleniowych.
Doświadczony wykładowca z wieloletnią praktyką, niezależny konsultant z dziedziny finansów publicznych oraz rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej. Autor podręcznika "Podstawy rachunkowości budżetowej". Jako konsultant i wykładowca pracował m.in. dla Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnych Izb Obrachunkowych, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Sprawiedliwości, Sądów i Prokuratur, Urzędów Wojewódzkich, Izb i Urzędów Skarbowych.