Szkolenie VAT w praktyce + zmiany na 2025 rok!
Najbardziej dyskusyjne i wymagające interpretacji przypadki w rozliczaniu podatku.
Jak skutecznie korzystać z dostępnych interpretacji i orzeczeń sądowych, aby unikać błędów oraz minimalizować ryzyko sporów z organami podatkowymi?
Darowizny, nieoczywiste przypadki "sprzedaży", odszkodowania, refakturowanie, dostawa nieruchomości i zwolnienia z VAT, transakcje łańcuchowe, należyta staranność i wiele innych.
Szkolenie ON-LINE to wygodna forma szkolenia - wystarczy dostęp do urządzenia z internetem (komputer, tablet, telefon), słuchawki lub głośniki i ulubiony fotel.
Szkolenie realizowane jest w formule webinaru, w kameralnej grupie uczestników.
Bierzesz udział w pełnowartościowym szkoleniu - Trener prowadzi zajęcia "na żywo" - widzisz go i słyszysz.
Pokaz prezentacji, ankiet i ćwiczeń widzisz na ekranie swojego komputera w czasie rzeczywistym.
Podczas szkolenia można zadawać pytania na czacie, na które Trener odpowiada na wizji w trakcie zajęć.
Otrzymujesz materiały szkoleniowe oraz zaświadczenie ukończenia szkolenia.
Główni księgowi, Pracownicy działów księgowości, Dyrektorzy finansowi, Prezesi i Właściciele firm.
Celem naszego szkolenia jest przekazanie uczestnikowi, pod okiem najlepszych ekspertów i trenerów,
rzetelnej, teoretycznej i praktycznej wiedzy niezbędnej w codziennej pracy.
Uczestnik zapozna się z obowiązującymi przepisami prawa, a także dowie się o planowanych nowelizacjach. Dzięki szczegółowym omówieniom i licznym przykładom ugruntuje i zaktualizuje swoją wiedzę.
Znajomość aktualnych przepisów pozwoli uczestnikowi uniknąć niekorzystnych konsekwencji, związanych
z brakiem wypełniania ciążących na nim obowiązków prawno-podatkowych.
Podatek VAT jest jednym z najważniejszych obciążeń fiskalnych dla przedsiębiorców. Aby funkcjonować w zgodzie z dynamicznie zmieniającymi się przepisami, kluczowe jest zrozumienie, jak interpretacje urzędowe oraz wyroki sądowe wpływają na ich stosowanie. Szkolenie ma na celu przedstawienie praktycznych wskazówek, jak skutecznie korzystać z aktualnych interpretacji i orzecznictwa sądów, aby uniknąć nieprawidłowości w rozliczeniach VAT oraz zminimalizować ryzyko sporów z organami podatkowymi.
Program szkolenia:
1. Przekazania na cele osobiste, darowizny i inne nieodpłatne świadczenia, w tym np. wyjaśnienie:
a. w których przypadkach można zastosować stawkę 0% od darowizn na cele związane z pomocą osobom poszkodowanym powodzią a w których nie pomimo spełnienia warunków z rozp. MF;
b. w jakich sytuacjach można a w jakich nie można odliczyć VAT naliczonego od darowanych towarów;
c. czy każde nieodpłatne świadczenie (istotne kwotowo) musi podlegać opodatkowaniu VAT, jeśli podatnik odliczył VAT naliczony?
2. Nieoczywiste przypadki „sprzedaży” w VAT, w tym np.:
a .odszkodowania – w jakich sytuacjach powinny być z VAT, a w jakich są poza VAT?
b. zwrot kosztów a refakturowanie;
c. refakturowanie a świadczenia kompleksowe;
d. wykonawstwo zastępcze – refakturowane czy nie?
e. najem z VAT albo bez VAT;
3. Obowiązek podatkowy – kiedy powstaje?
a. czy usługa jest wykonana w momencie rozpoczęcia czy w momencie zakończenia?
b. okresy rozliczeniowe – w jakich przypadkach są możliwe?
c. czy przelew z opisem zaliczka musi rodzić obowiązek podatkowy?
d. zaliczka w WNT oraz w dostawie, od której VAT rozlicza nabywca?
4. Podstawa opodatkowania:
a. „dopłaty” uzyskiwane przez podatnika, które nie wchodzą do podstawy opodatkowania, ale „zabierają” prawo do odliczenia?
b. jaka stawka VAT na refakturę kosztów kurierskich?
c. koszty dodatkowe razem czy odrębnie?
d. rozliczenie korekt in minus/ in plus w PLN i w walutach;
5.Dostawa nieruchomości i zwolnienie z VAT:
a. kiedy zwolnienie a kiedy opodatkowanie VAT;
b. w jakich przypadkach można wybrać opodatkowanie VAT, a w których nie da się tego wybrać?
c. błędne opodatkowanie VAT rodzi problem nie tylko dla nabywcy;
d. zwolnienie z VAT a kwestia odliczenia VAT naliczonego;
6. Miejsce opodatkowania:
a. transakcje łańcuchowe ciągle problematyczne, szczególnie w ramach nabyć;
b. błędne opodatkowanie oznacza błędne rozliczenie VAT;
c. WDT i eksport towarów – kto ma prawo do stawki 0%;
7. Problemy i wątpliwości związane z odliczaniem VAT, w tym:
a. w jakich przypadkach podatnik nie może odliczyć VAT?
b. czy na pewno nie mogę odliczyć VAT w przypadku wykonawstwa zastępczego?
c. faktura z błędem a prawo do odliczenia – które błędy nie pozwalają/pozwalają na odliczenie?
d. odliczanie „wsteczne”, w tym przez podatników niezarejestrowanych na VAT;
e. przedawnienie prawa do odliczenia – 5 lat w kraju i 5 lat z zagranicy to nie te same 5 lat;
8. Fakturowanie – czy zawsze jest takie proste?
a. okres, w którym można wystawić fakturę?
b. faktury wystawione za wcześnie albo za późno?
c. faktury błędnie wystawione – czy można wystawić korektę do 0?
d. korekta do 0 i nowa faktura dla tego samego odbiorcy – czy tu jest jakieś ryzyko?
e. anulowanie faktury – jak to zrobić i jak wykazać w JPK_VAT?
f. w jakich przypadkach można wystawić fakturę sprzedażową, mimo iż należałoby wystawić korektę in plus?
g. faktura wystawiona nielegalnie przez pracownika – kto odpowiada?
9. Należyta staranność:
a. nie wiadomo co to jest, ale coraz częściej musi być dochowywana;
b. także w nadzorze nad pracownikami;
c. a prawo do odliczenia;
d. a problem stawki 0% w eksporcie, mimo posiadania IE-599;
e. a problem stawki 0% w WDT, mimo posiadania wymaganych dokumentów przewozowych;
10. Zmiany na 2025 rok:
a. procedura SME
b. zmiany w obliczaniu limitu dla zwolnienia ze względu na obrót do 200 tys. zł (tzw. zwolnienia podmiotowego),
c. modyfikacja zasad określania kraju opodatkowania w przypadku usług wstępu na imprezy (np. edukacyjne) – jeżeli obecność na nich jest wirtualna (usługi B2B),
d. zmiana zasad określania kraju opodatkowania dla wykonywanych wirtualnie usług związanych z działalnością kulturalną, artystyczną, sportową, naukową, edukacyjną, rozrywkową lub podobną – jeżeli klient nie jest podatnikiem (usługi B2C),
e. zmiany w procedurze marży dotyczącej dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków,
f. zwolnienia z kas fiskalnych.
11.Pytania
Warunki uczestnictwa:
Płatności należy dokonać na trzy dni przed terminem szkolenia na konto:
mBank 90 1140 2017 0000 4102 0433 7598
W temacie przelewu prosimy o wpisanie daty i tematu szkolenia.
Na podstawie dokonanej płatności wysyłamy Państwu na podany w zgłoszeniu adres e-mailowy WYGENEROWANY INDYWIDUALNIE DLA KAŻDEGO UCZESTNIKA LINK DOSTĘPOWY.
Licencja i indywidualnie wygenerowany link aktywacyjny obejmuje dostęp do szkolenia tylko i wyłącznie dla jednej osoby.
Jeżeli chcecie Państwo udostępnić szkolenie większej liczbie osób - należy wykupić dodatkowe linki aktywacyjne.
Firma CRZ SENEKA zastrzega sobie prawo do weryfikacji ilości uczestników z wykupionym, indywidualnym dostępem do szkolenia w trakcie jego trwania.
Uczestnicy otrzymują imienne zaświadczenie ukończenia szkolenia, które wysyłamy w formie elektronicznej.
Rezygnacja z udziału powinna nastąpić w formie pisemnej (e-mail) najpóźniej na 3 dni robocze przed szkoleniem.
Rezygnacja w późniejszym terminie wiąże się z koniecznością pokrycia 100% kosztów. Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z dokonania opłaty.
Rezygnacja telefoniczna nie jest respektowana.
Link dostępowy do naszego webinarium aktywuje się na godzinę przed rozpoczęciem szkolenia.
Jeśli wystąpią problemy z zalogowaniem się, być może komputer ma zablokowany dostęp do stron i serwisów, które nie odpowiadają indywidualnym wymaganiom korporacyjnym. W takim przypadku zalecamy kontakt z administratorem systemu.
W przypadku zakłóceń, już po zalogowaniu, w odbiorze dźwięku/obrazu, prosimy o wylogowanie i ponowne zalogowanie się lub wyłączenie i włączenie komputera..
Wymagany sprzęt niezbędny do odbioru szkoleń ON-LINE:
Komputer, tablet, smartfon z dostępem do internetu (nie polecamy Wi-Fi), włączony głośnik w komputerze lub słuchawki.
Możecie Państwo przetestować prędkość internetu : https://www.speedtest.pl/
Prosimy o wcześniejsze przetestowanie połączenia z wirtualnym pokojem https://embed.archiebot.com/connection-tester
Nasze szkolenia i konferencje z możliwością dofinansowania z Krajowego Funduszu Szkoleniowego oraz w ramach Bazy Usług Rozwojowych:
KFS - aby uzyskać dofinansowanie na wybrane szkolenie pracodawca musi złożyć wniosek w Powiatowym Urzędzie Pracy odpowiednim dla miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, zgodnie z terminami naboru określonymi przez PUP.
Istnieje możliwość dofinansowania od 80% (dla przedsiębiorstw małych i średnich) do 100% (dla mikro firm). Wzór wniosku powinien być dostępny do pobrania na stronie wybranego PUP-u.
Szczegóły na stronie: https://psz.praca.gov.pl/-/55453-krajowy-fundusz-szkoleniowy/
BUR -to dofinansowanie ze środków UE na kształcenie, skierowane do mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Aby uzyskać dofinansowanie należy zgłosić się do wybranego operatora działającego w danym województwie oraz złożyć u niego wniosek o dofinansowanie szkolenia, które jest zarejestrowane w Bazie.
Szczegóły oraz wykaz operatorów obsługujących dofinansowanie w poszczególnych województwach na stronie: http://serwis-uslugirozwojowe.parp.gov.pl/dofinansowanie
Dla zapewnienia Państwu najwyższej jakości przekazywanych informacji zastrzegamy sobie prawo do aktualizacji programu, wynikającej tylko i wyłącznie ze zmian w przepisach wprowadzanych przez ustawodawcę.
Aktualizacje programów będą się odbywać natychmiast po pojawieniu się zmian prawnych.
Dokładamy wszelkich starań i spełniamy wszystkie wymogi techniczne ze swojej strony, aby zapewnić Państwu odbiór szkolenia na wymaganym poziomie.
Nie ponosimy odpowiedzialności za zakłócenia wynikające z obciążenia sieci i problemów techniczno-sprzętowych po stronie uczestnika.
Treść szkolenia oraz materiały autorskie objęte są prawami autorskimi.
Firma CRZ SENEKA oraz współpracujący z nami Trenerzy nie wyrażają zgody na jakąkolwiek formę utrwalania, powielania, rozpowszechniania, udostępniania osobom nieuprawnionym, a także nagrywania szkolenia oraz materiałów szkoleniowych.
Doradca podatkowy, praktyk i doświadczony wykładowca, mający na swoim koncie kilkaset przeprowadzonych szkoleń, wybitny specjalista w zakresie podatku VAT, występował jako ekspert komisji sejmowej w dziedzinie podatku VAT. W swojej praktyce zawodowej zajmował się zarówno bieżącym doradztwem podatkowym obejmującym m.in. opracowywanie opinii i analiz, w tym optymalizacji podatkowych, przeprowadzanie audytów podatkowych, jak również pomocą klientom w przygotowywaniu pism procesowych oraz reprezentacją klientów w postępowaniach podatkowych i przed sądem administracyjnym. Jest także współautorem m.in. 2 uznanych komentarzy podatkowych: „Ustawa o VAT”, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2001 oraz „Ustawa o VAT Komentarz”