ON-LINE! Fakturowanie 2021 - ujmowanie faktur korygujących, zmiany w ramach pakietu SLIM VAT, podsumowanie pierwszych miesięcy stosowania nowego JPK oraz zwolnienia ze stosowania kas fiskalnych w 2021 r.
Szkolenie ON-LINE to wygodna forma szkolenia - wystarczy dostęp do urządzenia z internetem (komputer, tablet, telefon), słuchawki lub głośniki i ulubiony fotel.
Szkolenie realizowane jest w nowoczesnej formie w wirtualnym pokoju konferencyjnym i kameralnej grupie uczestników.
Bierzesz udział w pełnowartościowym szkoleniu - Trener prowadzi zajęcia "na żywo" - widzisz go i słyszysz.
Pokaz prezentacji, ankiet i ćwiczeń widzisz na ekranie swojego komputera w czasie rzeczywistym.
Podczas szkolenia można zadawać pytania na czacie, na które Trener odpowiada na wizji w trakcie zajęć.
Otrzymujesz certyfikat ukończenia szkolenia.
Główni księgowi, Pracownicy działów księgowości, Prezesi i Właściciele firm.
Cel szkolenia:
Celem szkolenia jest zaznajomienie uczestnika z najnowszymi przepisami o ujmowaniu faktur korygujących. Regulacje te wprowadzone zostały w ramach pakietu SLIM VAT i zapowiadano, iż będą one uproszczeniem.
Niestety nowe przepisy zawierają wiele luk i niespójności. W zasadzie zamiast uproszczenia mamy do czynienia z rewolucją. W ramach szkolenia omówione zostaną przykłady korekt z różnych tytułów: skonto, rabat posprzedażowy, błąd w stawce lub cenie, zwrot towaru lub zaliczki. Przedstawione zostanie również podejście w odniesieniu do różnych typów transakcji: sprzedaż krajowa, WDT, eksport towarów, eksport usług itd. Wszystkie przykłady zostaną przeanalizowane pod kątem nowych zasad ujmowania korekt, zarówno po stronie sprzedającego jak i kupującego.
Dodatkowo w ramach szkolenia przedstawione zostaną pozostałe zmiany wprowadzone w pakiecie SLIM VAT, podsumowana zostanie praktyka stosowania przepisów o nowym JPK oraz wskazane zostaną zmiany wprowadzone z Nowym Rokiem do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Szczegółowy program szkolenia:
1. Ujmowanie korekt in minus przez sprzedającego:
a) jakich rodzajów transakcji dotyczą nowe przepisy?
b) w jaki sposób ujmować korekty in minus z tytułu WDT, eksportu towarów, sprzedaży niepodlegającej VAT w Polsce?
c) jak należy ujmować korekty z tytułu sprzedaży opodatkowanej stawką 0% i zwolnionej z VAT?
d) korekta w przypadku sprzedaży mediów (brak obowiązku posiadania dokumentacji).
e) jakiego rodzaju dokumenty musi zgromadzić sprzedający?
f) jak rozumieć pojęcie uzgodnienia i spełnienia warunków korekty?
g) przykłady dokumentów potwierdzających uzgodnienie warunków korekty i ich spełnienie;
h) co w przypadku, gdy w dacie wystawienia korekty sprzedający nie posiada odpowiednich dokumentów?
i) jak ujmować korekty w przypadku skonta?
j) czy zmiany dotyczą również korekt faktur wystawionych dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej?
2. Ujmowanie korekt in minus przez kupującego:
a) czy nowe zasady ujmowania korekt dotyczą również WNT, importu usług i innych transakcji, w których podatnikiem jest nabywca?
b) w którym momencie ma miejsce uzgodnienie i spełnienie warunków korekty?
c) przykłady uzgodnienia i spełnienia warunków korekty;
d) czy nabywca też jest zobowiązany do gromadzenia dokumentacji?
e) czy istnieje reguła obligująca do ujęcia korekty u sprzedającego i kupującego w tym samym okresie rozliczeniowym?
f) jak ująć korektę w JPK jeśli nie mamy faktury korygującej?
g) kiedy warunki korekty są spełnione jeśli nadwyżka z tytułu rabatu zostanie skompensowana z należnością z tytułu przyszłej dostawy?
h) co w przypadku, gdy spełnienie warunków korekty nastąpi po jej uzgodnieniu i po otrzymaniu faktury korygującej?
i) jak postępować jeśli otrzymamy korektę przed odliczeniem VAT?
j) w jaki sposób nabywca powinien ująć korektę z tytułu skonta?
3. Korekta in plus u sprzedającego:
a) jak po zmianach należy ujmować korekty in plus?
b) czy nowe przepisy dotyczą również korekt kupującego?
c) czy można ujmować korekty in plus w dacie ich wystawienia?
d) przykłady dla przyczyny pierwotnej oraz wtórnej.
4. Pozostałe regulacje dotyczące korekt:
a) w jaki sposób wybrać stosowanie dotychczasowych zasad ujmowania korekt i jak długo można to rozwiązanie stosować?
b) jak powinno brzmieć porozumienie o stosowaniu zasad obowiązujących do końca 2020 r.
c) czy w późniejszym czasie można zrezygnować z tej opcji?
d) czy stosowanie dotychczasowych zasad należy uzgodnić z kontrahentem, czy też możliwe jest jednostronne podjęcie takiej decyzji?
e) jakie zasady ujmowania korekt należy stosować w odniesieniu do faktur korygujących wystawionych w 2020 r. a otrzymanych w 2021 r.?
f) jakie zasady stosować dla korekt wystawionych w 2021 r.?
g) czy po zmianach ma znaczenie kiedy nabywca otrzymał fakturę korygującą?
5. Nowy JPK – problemy praktyczne:
a) analiza dotychczasowych wyjaśnień MF dotyczących nowego JPK – wskazanie na niespójności oraz obszary gdzie brak jest jednoznacznych wytycznych;
b) czy przy korekcie cz. ewidencyjnej nowego JPK należy złożyć czynny żal?
c) czy konieczne jest składanie korekt jeżeli w pierwszych miesiącach obowiązywania nowego JPK pominięto jakieś kody?
d) czy można wykorzystać WIS i interpretacje podatkowe do potwierdzenia kodów w nowym JPK?
6. Zasady przeliczania walut obcych na złote:
a) w jaki sposób dokonuje się przeliczenia na podstawie regulacji ustawy o VAT;
b) jaki kurs stosujemy na gruncie przepisów o podatkach dochodowych;
c) wprowadzenie możliwości stosowania w VAT kursu ustalonego zgodnie z przepisami o podatkach dochodowych;
d) co z transakcjami, dla których nie rozpoznaje się przychodu, takimi jak WNT czy import usług?
7. Zasady odliczania VAT:
a) w jakim terminie podatnik może dokonać odliczenia podatku naliczonego?
b) zmiany w ramach pakietu SLIM VAT – jak liczyć 3 kolejne okresy rozliczeniowe?
c) Jakie zasady obowiązują podatników rozliczających się kwartalnie?
d) co jeśli nie odliczymy VAT na bieżąco? Ile mamy czasu na skorzystanie z tego prawa?
e) wprowadzenie możliwości odliczenia VAT przy refakturowaniu usług noclegowych – czy można odliczyć VAT od takiej usługi jeśli jest elementem kosztowym świadczenia kompleksowego?
8. Świadczenia nieodpłatne w VAT:
a) kiedy nie musimy rozliczać VAT od nieodpłatnego wydania towaru (prezenty o małej wartości i próbki)?
b) jaka jest nowa definicja prezentu o małej wartości;
c) wskazane w ustawie limity dotyczą wartości netto czy brutto?
d) jak kwalifikować pod względem ustawy o VAT darowizny dla kontrahentów oraz pracowników.
e) praktyczne przykłady rozliczania VAT przy świadczeniach nieodpłatnych, w tym usługach (ze wskazaniem aktualnego podejścia organów podatkowych) – karty Mutlisport, pakiety medyczne, produkty spożywcze, okulary dla pracowników, prezenty dla kontrahentów itp.
9. Stawka 0% przy zaliczce na poczet eksportu towarów:
a) jakie są ogólne zasady stosowania stawki 0% przy eksporcie towarów;
b) kiedy powstaje obowiązek podatkowy w eksporcie towarów – co z zaliczkami?
c) jaki mamy termin na wywiezienie towarów przy zaliczce w eksporcie towarów;
d) co w przypadku, gdy termin ten nie zostanie zachowany?
10. Wiążąca informacja stawkowa (WIS):
a) do czego służy WIS i po co ją wprowadzono?
b) jaka jest różnica między interpretacją podatkową a WIS?
c) jak wykorzystać WIS na potrzeby nowego JPK, mechanizmu podzielonej płatności oraz zwolnień ze względu na obrót (do 200 tys. zł)?
d) załatanie luki niepozwalającej na wystąpienie o WIS w odniesieniu do towarów klasyfikowanych wg PKWiU;
e) wprowadzenie terminu ważności WIS – co z WIS wydanymi przed zmianami?
11. Zmiany w mechanizmie podzielonej płatności (MPP):
a) na czym polega split payment i kiedy go stosujemy?
b) czy zmiany wprowadzone w ramach pakietu SLIM VAT wpływają na zakres stosowania tych regulacji?
c) kiedy stosujemy na fakturze oznaczenie „mechanizm podzielonej płatności” i kiedy musimy oznaczyć fakturę kodem MPP w ewidencji VAT?
d) rozszerzenie zakresu wyłączeń dla MPP o każdą formę kompensaty;
e) możliwość zapłaty należności celnych z rachunku VAT na rachunek agencji celnych;
f) czy aktualizacja załącznika nr 15 do ustawy o VAT wprowadza zmiany w zakresie towarów dotychczas objętych mechanizmem podzielonej płatności?
g) obowiązek stosowania MPP a rozliczenia kwartalne w VAT.
12. Zwolnienia z obowiązku stosowania kas rejestrujących w 2021 r.
13. Konsultacje oraz czas na pytania i odpowiedzi.
Warunki uczestnictwa:
Płatności należy dokonać na trzy dni przed terminem szkolenia na konto:
mBank 90 1140 2017 0000 4102 0433 7598
W temacie przelewu prosimy o wpisanie daty i tematu szkolenia.
Na podstawie dokonanej płatności wysyłamy Państwu na podany w zgłoszeniu adres e-mailowy link dostępowy. Zawartość linku aktywuje się w momencie rozpoczęcia zajęć.
Materiały szkoleniowe w formacie pdf zostaną wysłane w formie elektronicznej na podany w zgłoszeniu adres e-mail na dzień przed terminem szkolenia.
Uczestnicy otrzymują imienny certyfikat ukończenia szkolenia wraz z fakturą, które wysyłamy pocztą tradycyjną lub na życzenie klienta w formie elektronicznej.
Wymagany sprzęt niezbędny do odbioru szkoleń ON-LINE:
Komputer, tablet, smartfon z dostępem do internetu (nie polecamyWi-Fi), włączony głośnik w komputerze lub słuchawki.
Możecie Państwo przetestować prędkość internetu : https://www.speedtest.pl/
Prosimy o przetestowanie połączenia z wirtualnym pokojem (najlepiej na 30 min przed godzinĄ rozpoczęcia): https://embed.archiebot.com/connection-tester
Dla zapewnienia Państwu najwyższej jakości przekazywanych informacji zastrzegamy sobie prawo do aktualizacji programu, wynikającej tylko i wyłącznie ze zmian w przepisach wprowadzanych przez ustawodawcę.
Aktualizacje programów będą się odbywać natychmiast po pojawieniu się zmian prawnych.
Dokładamy wszelkich starań i spełniamy wszystkie wymogi techniczne ze swojej strony, aby zapewnić Państwu odbiór szkolenia na wymaganym poziomie.
Nie ponosimy odpowiedzialności za zakłócenia wynikające z obciążenia sieci i problemów techniczno-sprzętowych po stronie uczestnika.
Treść szkolenia oraz materiały autorskie objęte są prawami autorskimi.
Firma CRZ SENEKA s.c. oraz współpracujący z nami Trenerzy nie wyrażają zgody na jakąkolwiek formę utrwalania, powielania, rozpowszechniania, udostepnienia osobom nieuprawnionym, a także nagrywania szkolenia oraz materiałów szkoleniowych.
- prawnik, doradca podatkowy, Kierownik Zespołu ds. Podatków Pośrednich w ECDP specjalizuje się w zagadnieniach związanych z podatkiem od towarów i usług, doświadczony wykładowca, autor licznych publikacji w: Rzeczpospolitej, podatki.biz, infor.pl, eGospodarka.pl oraz współautor takich publikacji książkowych jak: „VAT w transakcjach związanych z nieruchomościami”, czy też „Podatek VAT w branży TSL”.